Perşembe, Ağustos 30

Turkcell'in eski CEO'su Akpınar


Turkcell'in eski CEO'su Akpınar, "Turkcell bir makineydi A planıma geri döndüm" dedi. İşte Akpınar'ın yeni işi....

Elif Ergu'nun röportajı

MURAT Vargı ile yenilenebilir enerji alanında faaliyet gösteren Dost Enerji'yi kuran Muzaffer Akpınar 10 yıl vadeli kredi alarak adım attığı bu sektörü 'geleceğin işi' olarak görüyor.

AKPINAR, “Turkcell bir makine ya da canlı bir organizma gibiydi. Planladığımdan daha uzun süre kaldım Turkcell'de. Şimdi A planıma döndüm. Çocuklarıma iyi bir değer bırakacağım bir iş yapıyorum” diyor.

Muzaffer Akpınar Turkcell'de 4.5 yıl süren CEO'luk görevinden ayrılır ayrılmaz yeni bir şirket kurdu. Şirketinin adı Dost Enerji. Yenilenebilir enerji üretimi yatırım alanları. Kısa sürede yeni işi için kolları sıvayan Akpınar'ın ortaklarından biri çok uzun zamandır kendisiyle yol arkadaşlığı yapan MV Holding'in sahibi Murat Vargı. Diğer ortağı ise Turkcell yönetiminde birlikte çalıştığı Ruhi Doğusoy.

Muzaffer Akpınar daha önce bu sayfaya Turkcell'in CEO'su olarak konuk olmuştu. Bu kez Dost Enerji'nin CEO'su olarak sorularımızı yanıtladı.

Akpınar iş yaşamına tekstil sektöründe başlamış. İlk yaptığı iş bornoz ve havlu satmak. Tekstilden sonra kariyerine KVK ve Turkcell'le devam eden Akpınar'ın enerji sektörüne girmesindeki temel neden, bu işi 'geleceğin işi' olarak görmesi ve Türkiye'nin henüz bu alanda bakir olması.

Radarımda hep vardı

Turkcell'deki görevinizden ayrıldıktan kısa bir süre sonra yeni işinizi kurdunuz. Enerji alanında yatırım yapmayı daha önceden planlıyor muydunuz? Ve Turkcell'de oldukça yoğun geçen 4.5 yılın ardından biraz dinlenmeyi hiç düşünmediniz mi?
Radar ekranımda 3 senedir vardı yenilenebilir enerji konusu. Ama büyük bir şirketi yönetirken bu konuya tam anlamıyla bakmak mümkün değildi. Göz ucuyla bakıyordum. Gittiğim her yerde bu alanda yapılmış yatırımları inceliyordum. Göz ucuyla baktığım konuya Turkcell Genel Müdürlüğü'nden ayrıldığım Haziran 2006 tarihinden itibaren odaklı bakabildim.

Ve biraz durmayı hiç düşünmediniz...
Valla yeni bir projeye hemen girdik. Profesyonel yöneticilikte günlük bir netice teslim etme sorumluluğu bugünkü iş hayatımdan çok farklı. Turkcell iyi işleyen ve hiç durmayan bir makine. Sabah 08.00'den akşam 21.00'e kadar, bazen daha da uzun. Canlı bir organizma da diyebilirim. KVK'dan ayrılırken yatırımcı olmak istemiştim. O dönem Turkcell teklifi geldi. Kendi aklımdakinden uzun kaldım Turkcell'de. Çok keyifliydi. Gönül bağım var Turkcell'le. Ama şimdi A planıma döndüm. Dost Enerji beni çok heyecanlandırıyor. İyi bir zamanlama. Uzun vadeli olduğu için de iki çocuğuma iyi bir değer yaratacağımı düşünüyorum.

Kendi işinizin patronu oldunuz...
Evet ama başka sorumluluklar da var. THY Yönetim Kurulu üyeliği ve KVK var, Turkcell'in iki üç şirketinde yönetim kurulu üyeliklerim devam ediyor, Londra'da GSM operatörleriyle ilgili görevim de devam ediyor. Ama tüm bunlar yönetim kurulu üyelikleri olduğu için ve bazı şirketlerde hissedar olarak bulunmak zaman planlama açısından insanı daha rahat ettiriyor. Tek endüstri olmamasına rağmen çok daha rahat. Küçük küçük dilimler halinde hepsinin gündemi var, hepsi farklı ve zamanımı alıyor. Yine pek boş vakit yok.

Yenilenebilir enerji 3 yıldır radarımdaydı dediniz. Şirket kurmak için nasıl bir yol izlediniz?
2006'nın Haziran ayında yenilenebilir enerji alanıyla odaklı bir biçimde ilgilenmeye başladığımda şu vardı. Ben spor yapmayı çok seviyorum. Alaçatı'da rüzgar sörfü yapıyorum. Alaçatı ve Bozcaada'da rüzgar gülleri var. Yapıldığı dönemde yap-işlet-devret modeli benimsenmiş ancak daha sonra bu modelden dönülmüş. İlk olarak bunları inceledim. Birtakım lisanslar dağıtılmış. Ancak bu lisanslar dağıtılırken ortada yenilenebilir enerji kanunu yok. Nisan 2005'te çıktı kanun. Türk parasına endeksli de olsa belli bir fiyattan satın alım garantisi çıktı. O zaman iş yapılabilir hale geliyor. İyileştirme de yapılıyor yasada. Finans kesimlerinin de önü açıldı.

Türkiye için çok yeni bir alan...
Evet, Türkiye'de geri kalmış bir alan. Benim amatörce başlayan ilgim ciddi ilgilenmeye başladığımda netleşti. Bir iki ay içinde Türkiye'nin buna ihtiyacı olduğuna inandım. Tüm dünyada ekolojik yönüyle kabul gören bir iş.

Üretim Şubat'ta başlıyor

Kurulduktan hemen sonra Türkiye'de de yatırım yapan Alman Innores şirketini aldınız. Neden?
Almanlar'ın devlet politikası rüzgar enerjisi. Toplam enerji üretiminin yüzde 7.5'i rüzgar enerjisi. 21 bin megavat kurulu güçleri var. Türkiye'de bu pay binde 5. Almanya rüzgar enerjisini sübvanse ediyor. Diğer enerji kaynaklarının kilovatını 5.5 euro/cent'e alıyor. Rüzgardan ürettiğini 8.9 euro/cent'e alıyor. Enerji nakil hattını da kendileri yapıyor. Dışa bağımlığı azaltmışlar. Üstelik bu işin tüm endüstrisi de Almanya'da. Bunları inceledikten sonra Alman şirketin projesini tanıdık ve aldık.

Türkiye'yi enerji sıkıntısı bekliyor. Rüzgar gülleri çözüm olabilir mi?
Bugün dünyada bu alanda yatırım patlaması var. Ve tribün yok. Tribün pazarlığını bugün yaptığında 2009'a zaman veriyorlar. Bizim satın aldığımız Alman şirketinin temasları vardı. Onlar sayesinde yolumuz açıldı. Bir de daha önce Türk müşterileri olmuş ama yeterince ciddi işler olmamış. Karşılarında Türk görünce istekli davranmadılar. Biz bu yüzden ilk önce Innores'i aldık. Sonra da Garanti Bankası'ndan 10 yıl vadeli kredi aldık. Süratle işe giriştik. Kasım'da ilk tribünler ayağa kalkacak. Şubat'ta üretim başlayacak. Enerji sıkıntısına bu tip yatırımların kesin çözüm olduğu söylenemez ama uygun yerlerin değerlendirilip yükün hafifletilmesi gerekiyor. Dünya bu noktada.

Türkiye'nin kurulu rüzgar enerjisinin üçte birini üretecek

Ne kadar enerji üretebileceksiniz?
42.5 megavat. Toplam kurulu rüzgar enerjisi Türkiye'de 131 megavat. 250-300 megavata 5 yıl içinde ulaşmayı amaçlıyoruz.

Rüzgar enerjisinin handikapları neler?
Rüzgar varsa var, yoksa yok. Rüzgar durunca enerji veremiyorsun. Dolayısıyla bu yüksek bir kapasiteye ulaşınca şebekede teknik sıkıntı olabiliyor. Bu yüzden TEAŞ herhangi bir şebekede yüzde 5'ten fazla yenilenebilir enerji istemiyor. Bu teknik kısıtlamadan dolayı Türkiye ancak 3 bin megavat yenilenebilir enerji üretebilir.

Şebeke yenilenmesi mi gerekiyor enerjinin taşınması için?
Teknolojik tedbir lazım. Şebekeye yatırım yapılması lazım. Türkiye'de taşıma konusunda sorun var. Enerji nakledilmesinde sorun var. Örnek vereyim: Çeşme Yarımadası en önemli rüzgar merkezlerinden biri. Çok parçadan oluşan 700 megavatlık proje var. Bunların 450 megavatı yapılabilir. Ama Çeşme'den içeri giren enerji nakil hattı zayıf olduğu için hatlar taşımıyor. Bu yatırımlar da bekliyor. Türkiye bu konuda bu yüzden ilerlemiyor. Biraz önce sordunuz, toplam problemi yenilenebilirle çözmek mümkün değil. Rüzgar enerjisinde kısıtlama olmasa 10 binden 80 bine kadar olabileceğiyle ilgili çalışmalar var. Ancak uzun vadeli yatırımlar bunlar.

Kaç yıl sonra sonuç alınabiliyor?
8 yıl en az. Biz ülkeye inanıyoruz Gözümüz kapalı girdik.

Bergama'da mı tüm rüzgar gülleriniz?
Menemen-Bergama arası Yunt Dağı'nda.

Aile işlerine dönecektim Murat Vargı'yla tanıştım

İş yaşamınıza tekstil sektöründe başlamışsınız. Nasıl oldu?
Penta Dış Ticaret'te staj yaptım. Murat Vargı da oradaydı. Bizim aile işlerimiz kimyevi maddeler üzerine. Fabrikalarımız var. Şu anda Unilever işletiyor. O dönemde benim vizyonum dış ticareti öğrenip sonra aile işlerine dönmekti. Penta Dış Ticaret'te kimyevi madde yoktu. Ben tekstille işe başladım. Üretimde sıkıntı çıkınca fabrika kurduk. Orada Murat Bey'le aramızda kıymetli bir çakışma oldu. Yolumuz öyle devam etti.

Enerjide iki yıl içinde daha büyük sorun çıkacak

Yenilenebilir enerjide başka alanlarda da yatırım yapacak mısınız?
Hidroelektrik de var. Ama hidroelektrik işinde çok ciddi bir inşaat işi bulunuyor. Bizim ise herhangi bir inşaat tecrübemiz yok. Telekomda da enerjide de regüle edilebilen ortamlar. Kurumlar var, lisans ve frekans işi. Biz bu işte tecrübeliyiz. Sokakta teknolojiyi yönetme konusunda tecrübeliyiz.

3-5 lokasyonda rüzgar güllerini yönetmek yağabileceğimiz bir şey. Yüksek yatırım yaptık. 10 yıllık kredi aldık. Bizim bu işi yönetebileceğimize inandık.

Acil politika oluşturulmalı

Türkiye'de bu yaz sıcaklarla birlikte klima kullanımı arttı ve birçok yerde elektrik kesintileri yaşandı. Sınırda olduğumuzu acil önlem alınmazsa karanlık günlerin bizi beklediğini söyleyebilir miyiz?
Ciddi problem var. Arıza dolaştırılarak dengeleniyor. Yüklenmeyi böyle azaltıyorlar. Bir iki yıl içinde daha büyük sorun çıkacak. Devletin bu alanda acil politika oluşturması lazım. Yenilebilir enerji birçok ülkede sorunları hafifletiyor.

İKİ ÇOCUĞUYLA SÖRF YAPIYOR

Akpınar için spor vazgeçilmez. Masa tenisi, rüzgar sörfü, serbest dalış... 'Hayatımda sporun önemli bir yeri var' diyen Akpınar, hafta sonları kızı ve oğluyla Alaçatı'da rüzgar sörfü yapıyor.

Akpınar'ın yatırımcı şirketi Portmobil

Dost Enerji'nin yüzde 51'i Murat Vargı'nın şirketi MV Holding'in. Yüzde 40'ı Portmobil'in. Portmobil tamamıyla Muzaffer Akpınar'ın yatırımcı şirketi. Yüzde 9'u da Ruhi Doğusoy'un.

Amblemi uçurtma

Muzaffer Akpınar, rüzgar enerjisi yatırımına girişini şöyle anlatıyor: “İlk gittiğim kişi Murat Vargı oldu. Kendisiyle 20 yıldır abi-kardeş ilişkimiz vardır. Birçok işin içine beraber girdik, çıktık. Murat Bey hızlı davrandı. Benden kısa bir süre önce Turkcell'den ayrılan Ruhi Doğusoy'a da ilginç geldi. İşe birlikte girdik.” Akpınar, “Dostlarla kurduğunuz için mi şirketin adı Dost?” sorumuzu şöyle yanıtladı: “Çevreyle dost olduğumuz için bu adı koyduk. Şirket amblemi de uçurtma.”

EN ZOR GÜNÜM

Grev çok üzmüştü

Penta Tekstil'de grev söz konusu oldu. Yüksek ihracat yapıyorduk. İnsan unsuruna çok önem verdim her zaman. Hayatta delege edilmeyecek tek şey budur diye düşünürüm yönetici olarak. O dönemler üzüntülü ve sıkıntılıydım. 26 yaşında olduğum için de tecrübesizlik vardı. Grev dönemi iş yaşamımdaki en zor günlerdir. Daha sonra Türkiye'nin yaşadığı krizlerde de zorluk çektik ama daha deneyimliydim o dönemlerde.

Hiç yorum yok: